| Auteur: Jos Poelman | Functie: Programma jongeren, Soa Aids Nederland

Blog: Een les om nooit te vergeten

Voordat ik bij Soa Aids Nederland werkte, was ik docent maatschappijleer in Zeist. Lessen over relaties en seksualiteit vormen op deze school een vast onderdeel van het curriculum. In de maanden januari en februari krijgen alle leerlingen van mavo 3, havo 4 en vwo 5 tien ‘sekslessen’. Gepland en goed voorbereid met de collega’s van de vakgroep. Een van de onderwerpen is homoseksualiteit, zoals seksuele diversiteit toen nog werd genoemd. Inclusief een bezoek van voorlichters van het COC.

Soms dient een ‘seksonderwerp’ zich spontaan aan. Zoals op een woensdagochtend het eerste lesuur in havo 4. De les zou gaan over de invloed van de media. De avond ervoor was er een programma op tv over homoseksualiteit. We spreken er kort over tot ik plotseling Jolanda hoor zeggen: ’Ik ben ook lesbisch’. Haar coming-out overvalt me. De klas valt stil. Ik moet even schakelen en het geplande lesonderwerp laten voor wat het is.

Open klassengesprek 

Ik vraag: ‘Wil je er iets meer over vertellen?’ Jolanda vertelt dat het lesbisch zijn voor haar gewoon is, niks bijzonders eigenlijk. ‘Kunnen we je wat vragen stellen? ‘, opper ik. Natuurlijk. De klas voelt zich uitgenodigd en vraagt Jolanda het hemd van haar lijf. Hoe lang ze het al weet, of ze een vriendin heeft, wat haar ouders ervan vinden, of ze zich meer een jongen voelt, of ze het leuk vindt om lesbisch te zijn. Er ontspint zich een mooi, spontaan klassengesprek. En dat het eerste lesuur om half negen!

Tips 

We eindigen de les met de vraag aan Jolanda:  ‘Wat zou je andere leerlingen die op iemand van het eigen geslacht vallen, aanraden te doen? En wat zouden we met zijn allen kunnen doen als er op school negatief over homoseksualiteit wordt gesproken?’ Gezamenlijk  bedenkt de klas strategieën om hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld voor iemand die gepest wordt opkomen omdat men weet of denkt dat deze persoon homo of lesbisch is.

Lesbrief Seksuele Diversiteit 

Het is een les om nooit te vergeten. En misschien zit de kracht er wel in dat het een spontaan en niet gepland gesprek is. Maar eerlijk is eerlijk, zo vaak gebeurt het niet dat een leerling zich veilig genoeg voelt om uit de kast te komen op zomaar een woensdagochtend. Daarom ben ik blij dat er kant-en-klaar lesmateriaal is: bijvoorbeeld de lesbrief Seksuele Diversiteit, een verdiepingsles bij het lespakket Lang Leve de Liefde. Het is materiaal dat getest is en waarin de ervaringen van docenten en leerlingen zijn verwerkt. Zodat je als docent weet wat je kunt doen als een leerling een stelling poneert of ineens uit de kast komt. Waarom het onszelf moeilijk maken?

Landelijke onderwijsconferentie 

Kom naar de landelijke onderwijsconferentie ‘Met alle respect! Samen werken aan sociale veiligheid’, waar niet alleen aandacht wordt besteed aan lesgeven over seksuele diversiteit, maar ook aan het bespreekbaar en zichtbaar  maken van dit thema in de school, in de zorgstructuur en de inbedding in het schoolbeleid.   

   

 

 

Jos Poelman Programma jongeren, Soa Aids Nederland

Reacties

Inschrijven

Wij kijken er naar uit om u te ontmoeten op de landelijke onderwijsconferentie en er samen een inspirerende dag van te maken.

Klik hier om u in te schrijven
Scroll
naar beneden