| Auteur: Naomi Smits | Functie: Juf van groep 5, tekstschrijver en columniste

Blog: Met de billen bloot

Als leerkracht beland je regelmatig in ietwat ongemakkelijke situaties. Situaties waarvan je gaat blozen, stotteren en waarbij je het heel erg warm krijgt. Duizendpoot Naomi Smits (juf, tekstschrijver en columniste) vertelt in deze blog over haar eigen ervaringen tijdens de Week van de Lentekriebels.

‘Juf? Ben je wel eens ongesteld?’ Op weg van de gymzaal naar de school vuurt één van mijn lieve leerlingen - ik heb groep 5 - deze vraag op me af. Ik weet niet zo goed te reageren en vraag haar hoe ze hierbij komt. Nonchalant legt ze uit dat de vriendin van haar vader vanochtend ongesteld is geworden en dat ze meer over wil weten. Haar maatje in de rij vindt het gespreksonderwerp ook reuze interessant. Maar het tweetal heren dat achter hen loopt, wil het liever over iets anders hebben. Over Obama ofzo. Niet over maandverband.

Als leerkracht beland je regelmatig in ietwat ongemakkelijke situaties. Situaties waarvan je gaat blozen, stotteren en waarbij je het heel erg warm krijgt. Die vaak met liefde en seksualiteit te maken hebben in combinatie met de nieuwsgierigheid en onbevangenheid van de leerlingen. En soms weet je echt niet wat je met zo’n situatie aan moet.  

De Week van de Lentekriebels biedt uitkomst. Dit wordt jaarlijks georganiseerd door Rutgers en GGD-en en tijdens deze projectweek wordt er in alle groepen op de basisschool aandacht besteed aan relaties en seksualiteit. En dat is een zeer goed initiatief, want niet elke school heeft seksuele voorlichting steevast op het curriculum staan.  

Op onze school staat de Week van de Lentekriebels uiteraard op de planning, maar mijn collega uit de bovenbouw vertelt dat liefde en seksualiteit het hele jaar door aan bod komen. Zij pleit voor kennis bij zowel de jongens als de meisjes. Het bespreken gebeurt - de ene keer met de hele klas en de andere keer met de dames en heren apart  - op een open en prettige wijze, bijvoorbeeld aan de hand van de beroemde bloosdoos. Ook worden er gastsprekers uitgenodigd en worden het menselijk lichaam en voortplanting in projectvorm behandeld. Tot slot krijgen de leerlingen altijd één moment om alle vieze woorden die zij kennen op te schrijven. De meest interessante woordenschatles van het jaar, aldus mijn collega’s. 

Als leerkracht ben ik van mening dat als je op school liefde en seksualiteit bespreekbaar maakt, je met alle betrokken partijen – leerkrachten, leerlingen en ouders – dezelfde taal dient te spreken. Laat je het uit de kinderen komen of pak je er een methode bij? Moeten leerkrachten altijd antwoord geven op dergelijke vragen? Wat vertel je wel en wat laat je nog aan de onschuldige verbeelding over? En hoe ga je dat geheel vormgeven? Dat zijn zaken waar je als school van te voren over na hoort te denken. Zodat niemand zich ongemakkelijk zal voelen.

Terug mijn eigen groep, waar de meiden compleet gefixeerd door ‘hoe-overleef-ik-mijn-eerste-tongzoen’-verhalen  zijn en waar het mannelijk geslacht de aandacht liever richt op de Lego of de computer. Toch is bij een paar heren - naar aanleiding van het maandverbandverhaal - de interesse gewekt en daarom besluit ik dat we - net als groep 8 - een goed gesprek gaan houden. De kinderen hangen aan mijn lippen, als ik ze vertel over hoe baby’s ontstaan, geboren worden en wat daar allemaal bij komt kijken.

Dan is het tijd voor de vragenronde. Vierentwintig vingers schieten de lucht in. Mijn lieve leerlingen stellen vragen in alle soorten en maten. ‘Doet een bevalling pijn?’ ‘Hoe komt het kindje in de buik?’ ‘Mijn vader heeft iets gedaan, waardoor hij geen kinderen meer kan krijgen. Wat heeft hij dan gedaan?’ ‘Wanneer krijg je een snor?’ ‘Waarom willen sommige jongens meisjes zijn?’ ‘Wat zijn hormonen en heb ik die ook?’ ‘Wat gebeurt er nu precies als je ongesteld wordt?’ ‘Je wordt toch altijd chagrijnig als je ongesteld bent? En dan wil je toch chocola eten? Toch juf?’ ‘Moet ik later echt zoenen?’ En nog veel meer. 

En op al deze vragen - een aantal mogen ze voor thuis bewaren - probeer ik zo eerlijk mogelijk antwoord te geven. Het is een waardevolle les. Liefde en seksualiteit bespreekbaar maken? Jazeker! Dan maar een beetje met de billen bloot.

Naomi Smits Juf van groep 5, tekstschrijver en columniste

Reacties

Scroll
naar beneden