Man leest krant

Blog: Sekslessen als exportproduct!

Is het buitenland rijp voor The Dutch approach: de open, positieve benadering van seksualiteit? Seksuoloog en Rutgers’ consultant Yuri Ohlrichs ziet kansen nu Engeland Goedele Liekens’ tv-programma Sex in Class omarmt.

Yuri OhlrichsMidden in de komkommertijd en tijdens de Russische inspectie van geïmporteerde goederen blijkt deze week dat Nederland een minder opvallend maar even zo succesvol exportproduct heeft als tulpen en deejays: lessen in seks. Collega-seksuologe (en nota bene Vlaamse) Goedele Liekens werd de afgelopen week aan de andere kant van het kanaal met Sex in Class het meest besproken televisieprogramma én trending topic op twitter. 

Bijzonder huiswerk

Het programma vat een reeks van zes lessen seksuele vorming samen, door Goedele uitgevoerd op een Engelse school. Geen lesje van: juf Goedele vertelt en de leerlingen luisteren, nee, de in schoolkostuum gestoken Britse jongens en meiden gaan actief aan de slag. Opdrachten als ‘het – thuis! – scheren van je schaamhaar’ (voor jongens) en ‘bekijken van je vulva met een handspiegel’ (juist, voor de meisjes) of het schrijven van een porno-script, allemaal werkvormen om de leerlingen onderling, in de klas en daarbuiten, in gesprek te laten gaan. Over hun lichaam, de puberteit, relaties, verliefdheden en het ontdekken van hun eigen seksualiteit. 

Baanbrekend

Deze en andere werkvormen leverden prachtige, baanbrekende televisie op die levendig laat zien hoe de leerlingen zelf de seksuele vorming inhoud en kleur geven. Juf Goedele zat erbij, keek ernaar en stelde oprecht geïnteresseerde, prikkelende of uitnodigende vragen. En – last but not least – wist met medewerking van alle leerlingen een sfeer in de klas te creëren waar alles gevraagd en besproken kón, maar niet móest worden.  

Open seksuele vorming, zoals ook Rutgers deze stimuleert, is namelijk geen schouwspel van pornografische scènes met gebruik van straattaal of respectloos jargon en gedrag. Integendeel, door het maken van gezamenlijke werkafspraken voelen leerlingen en docenten zich vrij om wat ook te vragen en te zeggen met respect voor seksuele diversiteit in de breedste zin van het woord. Voor Sex in Class gaf Goedele daar met haar leerlingen een eigen invulling aan.   

Geen copy-paste

Kortom, de manier waarop seksuele vorming door Rutgers, partnerorganisaties en veel scholen in Nederland wordt benaderd, lijkt als ‘exportproduct’ een uitstekende aanvulling op de Edammer kaas, het Delftsblauw en de doorgebroken profvoetballers. Met het verschil dat ‘onze’ seksuele voorlichtingslessen niet wereldwijd één op één kunnen worden in- en uitgevoerd. Zoals Goedele liet zien in haar Engelse klasje, werkt de Dutch Approach als methodiek alleen als deze door leerlingen en docenten ter plaatse wordt ingekleurd en uitgevoerd. Het is zeker geen kwestie van  copy-paste dus, zoals de lessen van Goedele geen blauwdruk zijn van de onze. Deze ‘Delftse tegel van Rutgers’ wordt geleverd met kwastjes, glazuur en bakinstructies – de klassen en docenten zelf maken er wat moois van.

Inspirerend voorbeeld

Uiteindelijk blijft het succes van de seksuele vorming afhankelijk van de kwaliteit van de docent. Als ‘seksjuf’ is Goedele een meesterlijk voorbeeld die hopelijk veel leerkrachten ‘goesting’ doet krijgen in het lesgeven over relaties en seks. 

En zo kwam het dat een docent aan het eind van de lessen vertelde dat hij tot zijn grote verbazing in de kantine met leerlingen aan de praat ging over relaties en seks. 

Auteur: Yuri Ohlrichs

 

Lees ook: Goedele Liekens' Sex in Class een hit in Engeland

Reacties

Lesmateriaal

Zoekt u lesmateriaal? Er is een reeks aan materialen over verscheidene thema's en voor verschillende onderwijssoorten.

Zoek direct
Scroll
naar beneden