Kinderen aan het werk in de klas

Vragen van leerlingen

Tijdens lessen in seksuele voorlichting kunnen leerlingen allerlei vragen over seksualiteit stellen. Veel kinderen zijn nieuwsgierig en willen graag een duidelijk antwoord. U maakt het onderwerp bespreekbaar door de vragen adequaat te beantwoorden en er niet van te schrikken. Leerlingen ervaren dan dat ze bij u terecht kunnen met vragen. Het is niet erg als u ergens geen antwoord op heeft. U kunt samen met leerlingen op zoek gaan naar informatie of hier later op terugkomen. U kunt ook boekjes, websites of brochures gebruiken.

Hoe oud was u toen u voor het eerst met iemand zoende?

Leerling groep 6

Op jonge leeftijd stellen leerlingen veel ‘waarom’ of ‘hoe’ vragen:

  • Waarom heeft iemand seks?
  • Hoe komt een baby in de buik?

Veel vragen van leerlingen gaan over begrippen waarvan ze de betekenis onvoldoende kennen. Mogelijke vragen zijn dan:

  • Wat is een homo?
  • Wat is neuken?
  • Wat is ongesteld?
  • Wat is masturbatie?

schoolklas-flickrCC-hellebardius

Leerlingen stellen vaak vragen waar ze graag antwoord op willen hebben. Sommige leerkrachten vinden het lastig om vragen van leerlingen goed te beantwoorden. Ze missen de kennis of ze weten niet hoe kinderen hierop reageren. Krijgt u een vraag waarop u niet meteen het antwoord weet ga dan samen met de leerlingen op zoek naar het antwoord. U kunt een vraag ook bij de leerlingen terug leggen door te vragen wat ze denken dat het antwoord is of of iemand anders het antwoord weet. U kunt daarna het antwoord aanvullen. Wilt u het zelf opzoeken zeg dit dan tegen de leerlingen en kom er later ook daadwerkelijk op terug. Vindt u het lastig om geconfronteerd te worden met directe vragen, dan kunt u een vragenbox in de klas zetten. Hierin kunnen leerlingen (anoniem) hun vragen stoppen. Hierdoor kunt u zien wat er speelt, kunt u de antwoorden voorbereiden en ze eventueel verwerken in de lessen. Als leerlingen wat ouder zijn, proberen ze leerkrachten soms uit de tent te lokken. Leerlingen kunnen dan meer persoonlijke en confronterende vragen gaan stellen.

  • Heeft u zelf ook wel eens geneukt?
  • Bent u homo?
  • Hoe oud was u toen u voor het eerst met iemand zoende?
  • Heeft uw wel eens gemasturbeerd?

Sommige vragen van leerlingen kunnen dan ook heel persoonlijk zijn. Als leerkracht hoeft u niet op alle vragen een antwoord te geven. Het is belangrijk dat u hierbij uw eigen grenzen in de gaten houdt. U kunt vragen ook terugspelen naar leerlingen door te vragen, waarom ze dit willen weten, of wat ze precies willen weten. U kunt een persoonlijk antwoord geven, maar probeer de informatie in een breder perspectief te plaatsen. Bijvoorbeeld: “Het is niet zo belangrijk om te weten op welke leeftijd ik voor het eerst seks heb gehad. Het is veel belangrijker om te weten, dat iedereen zelf bepaalt wanneer hij of zij hier aan toe is.” Als het een persoonlijke vraag is die u niet wilt beantwoorden kunt u dat aan de leerlingen aangeven, u geeft hiermee ook een voorbeeld. Leerlingen leren hierdoor dat er grenzen zijn en dat ook zij hun grenzen mogen aangeven als het over deze onderwerpen gaat

Het beantwoorden van vragen van leerlingen - tips

  1. Realiseert u zich dat kinderen anders naar seksualiteit kijken dan volwassenen (kinderen ervaren hierbij geen gevoelens van lust, zij kijken hier veel objectiever naar).
  2. Sluit in de antwoorden aan bij de ontwikkelingsfase van de kinderen.
  3. Sluit aan bij de taal van de leerlingen en maak afspraken over het woordgebruik.
  4. Check in de klas of er meer leerlingen zijn met dezelfde vragen.
  5. Nodig leerlingen ook uit zelf antwoorden te bedenken (hiermee kunt u zien wat leerlingen zelf al weten over het onderwerp).
  6. Hanteer de Socrates-methode (stel verschillende soorten vragen) en nodig leerlingen uit zelf ook na te denken over seksualiteit.
  7. Geef geen morele antwoorden, maar objectieve informatie.
  8. Bedenk ook wat u vroeger zelf als antwoord gewild zou hebben.
  9. Hier vindt u een overzicht van veelgestelde vragen van kinderen. Een expert geeft hierop antwoord. 

Voorbeeld 1

Een leerling vraagt  "Hoe oud was u toen u voor het eerst met iemand zoende?" "Hoe oud was u toen u voor het eerst seks had?"

Hoe gaat u om met deze vragen?

Meer tips

  1. Het is belangrijk dat u hierbij uw eigen grenzen in de gaten houdt. Praten over seks betekent zeker niet dat u alles over uzelf moet vertellen. U kunt een persoonlijk antwoord geven, maar zorg er voor dat uw antwoord geen maatstaf wordt.
  2. Plaats de informatie in een breder perspectief. Bijvoorbeeld: “Het is niet zo belangrijk om te weten op welke leeftijd ik voor het eerst seks heb gehad, het is veel belangrijker om te weten, dat iedereen zelf bepaalt wanneer hij of zij hier aan toe is.”
  3. Directe vragen kunt u ook terugspelen: ”Waarom wil je dit weten, of “Wat wil je precies weten?”.

Voorbeeld 2

Tijdens een televisieprogramma had een leerling van groep 3 thuis het woord ‘neuken’ gehoord. Hij vroeg zijn ouders: “Wat is neuken?” Zijn ouders ontweken de vraag en zeiden: “Dat leer je wel op school”. En dus stelde hij de volgende dag dezelfde vraag aan zijn juf tijdens het kringgesprek.

Hoe gaat u om met deze vraag?

Meer tips

  1. Honoreer de vraag. Bijvoorbeeld: “Goed dat je deze vraag durft te stellen”.
  2. Vraag of er meer kinderen zijn met dezelfde vraag en nodig andere kinderen uit mee te denken over het antwoord.
  3. Als niemand weet wat het betekent, geef dan een objectief antwoord. Bijvoorbeeld: “Neuken is iets dat grote mensen doen als ze elkaar heel lief vinden of verliefd zijn op elkaar of een baby willen maken”. Eventueel kunt u uitleggen dat de piemel dan in de vagina van de vrouw gaat. Meestal is dat voor kinderen voldoende informatie.
  4. Merk op dat ‘neuken’ niet altijd een prettig woord is. Vraag of ze misschien andere woorden kennen. Zo niet, introduceer dan zelf minder aanstootgevende woorden als ‘vrijen’ of ‘met elkaar naar bed gaan’.

Meer informatie

Scroll
naar beneden