Brugklassers (FlickrCC_hindrik_sijens)

Vragen van leerlingen

Tijdens lessen over seksuele vorming kunnen leerlingen u allerlei vragen stellen over seks. U maakt het onderwerp bespreekbaar door de vragen adequaat te beantwoorden en er niet van te schrikken. Soms is dat lastig, vooral als de vragen onverwacht, persoonlijk of misschien provocerend zijn. Hoe gaat u daar mee om? Veel docenten vinden het lastig te reageren op vragen als:

Veel docenten vinden het lastig te reageren op vragen als:  

  • “Met hoeveel mannen en vrouwen bent u tot nu toe naar bed geweest?”
        
  • “Welk standje heeft uw voorkeur?“
  • “Waarom hebben mensen anale seks? Dat doen alleen homo’s, toch?”

handen_omhoog_voor_vragen

Krijgt u te maken met een van bovenstaande of andere lastige vragen ga dan eerst na waar deze vraag vandaan komt. Proberen de leerlingen te provoceren, verhullen ze een eigen vraag, willen ze stoer doen of alleen maar aandacht trekken? Of zijn ze oprecht geïnteresseerd in een antwoord? Neem wat tijd voordat u reageert en ga na of u hier wel persoonlijk op wilt antwoorden. Boos worden of het stellen van een vergelijkbare wedervraag naar de leerlingen komt de les zelden ten goede. 

Nieuwsgierig

Veel pubers zijn erg nieuwsgierig naar alles wat met seks te maken heeft. Dat ze u persoonlijke vragen stellen, is daar een uiting van. Het hoeft zeker niet te betekenen dat ze er op uit zijn om u een ongemakkelijk gevoel te geven. Het is goed hen te laten merken dat er niets mis is met oprechte nieuwsgierigheid en dat ze zulke vragen in een veilige situatie best mogen stellen. Maar laat zien dat openheid niet betekent dat iemand alles over zichzelf moet vertellen. Iedereen heeft recht op privacy en bepaalt dus wat hij of zij met anderen deelt.

Tips voor het beantwoorden van (lastige) vragen van leerlingen

  1. Honoreer de vraag. Bijvoorbeeld: “Goed dat je deze vraag durft te stellen”.
  2. Nodig leerlingen uit ook zelf antwoorden te bedenken. Hierdoor kunt u zien wat leerlingen zelf al weten over het onderwerp. Of laat hen zelf op zoek gaan naar informatie, bijvoorbeeld via www.sense.info.
  3. Vraag door en nodig leerlingen uit zelf een mening te vormen over een onderwerp. Geef geen morele antwoorden, maar objectieve feitelijke informatie.
  4. Plaats de gevraagde informatie in een breder perspectief. Bijvoorbeeld: “Het is niet zo belangrijk om te weten op welke leeftijd ik voor het eerst seks heb gehad. Het is veel belangrijker om te weten, dat iedereen zelf bepaalt wanneer hij of zij hier aan toe is.”
  5. Nodig leerlingen uit na te denken over de leeftijd waarop zij zelf voor het eerst seks zouden willen hebben en onder welke condities ze dit zouden willen.
  6. Beantwoord een lastige vraag met een grapje, als dit past bij uw manier van lesgeven. 

Wat kunt u verder doen?

  1. Denk voor de les goed na over welke vragen u wel of niet wilt beantwoorden. U kunt een persoonlijk antwoord geven, maar zorg ervoor dat uw antwoord geen norm wordt.
  2. Betrek de leerlingen bij het maken van afspraken over gedrag in de klas, bijvoorbeeld over woordgebruik, discussie voeren en het tonen van respect voor elkaars vragen en opvattingen. Hierdoor  beseffen de leerlingen dat zij zelf ook verantwoordelijk zijn voor de goede sfeer en dat de ‘regels’ er ook zijn voor hun veiligheid. 
  3. Stel grenzen. Hierdoor creëert u als docent een veilige sfeer in de klas. 

Ik werk op een praktijkschool en onze doelgroep is extra kwetsbaar op het gebied van seksualiteit. Om het onderwerp op een leuke manier bespreekbaar te maken willen wij de mentoren laten werken met het boek ‘Verhalen onder je kussen’. Dit is een makkelijk handvat.

Docent

Meer informatie

  • Met het lespakket Lang Leve de Liefde kunnen docenten in de onder-en bovenbouw van het voortgezet onderwijs leerlingen ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes in liefde, relaties, seksualiteit en veilig vrijen.
  • Training en advies - ter ondersteuning van seksuele vorming in het voortgezet onderwijs is er een aantal landelijke organisaties dat trainingen en advies biedt, zoals de GGD.
  • Lesgeveindeliefde.nl – website voor en door docenten ter ondersteuning in het omgaan met lastige situaties tijdens het lesgeven. 
Scroll
naar beneden