Twee jongens spel op school speciaal onderwijs

Lichamelijke ontwikkeling en lichaamsbeeld

Een positief lichaams- en zelfbeeld zijn van groot belang voor een positieve seksuele ontwikkeling. Welke thema's horen daarbij? En welke lesmaterialen kunt u gebruiken?

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Leerlingen met een visuele beperking kunnen vanaf de geboorte geen onderscheid maken tussen een mannen- en een vrouwenlichaam. Voor hen is het essentieel om een lichaam te kunnen voelen.

Jeroen Hindriks
Jeroen Hindriks
Aandachtsfunctionaris seksualiteit, coördinerend woonbegeleider cluster 1 - Bartiméus

Thema's

De leerlijn lichamelijke ontwikkeling en lichaamsbeeld gaat over:

  • lichamelijke ontwikkeling
  • puberteit
  • zelfbeeld
  • verschillen tussen jongens en meisjes
  • eigenwaarde

Kerndoelen

De leerlingen werken bij deze leerlijn aan kerndoel 3.

  • Kerndoel 3 (DB): ‘De leerling leert hoofdzaken van bouw en functie van het menselijk lichaam en de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling; en leert zorg te dragen voor de eigen lichamelijke, seksuele en psychische gezondheid.’

  • Kerndoel 3 (AR): ‘De leerling leert hoofdzaken te begrijpen van bouw en functie van het menselijk lichaam en van de lichamelijke, seksuele en geestelijke ontwikkeling van mensen en leert te zorgen voor de eigen lichamelijke, seksuele en psychische gezondheid.’

 

Downloads en links

Aanbevolen aanvullende materialen

Scroll
naar beneden