Twee jongens spel op school speciaal onderwijs

Beschermen of ruimte geven?

Het kan lastig zijn om een evenwicht te vinden tussen leerlingen tegen zichzelf beschermen en hen de ruimte geven om te leren. Wanneer is het uw taak om in te grijpen of bij te sturen? Lees hier voor welke rol andere docenten kiezen.

"Een leerling (14) met een autismespectrumstoornis (ASS) wil verkering, want: dan kun je seks hebben. De leerling heeft telkens twee weken verkering, dan gaat het uit en gaat ze door naar de volgende klasgenoot."

U kunt op verschillende manieren omgaan met deze situatie. Ook in het reguliere onderwijs experimenteren leerlingen met relaties, gaan vreemd of zijn het ene moment erg verliefd en het volgende niet meer. Net als leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Leerlingen met een beperking hebben ook ruimte nodig om te leren: relaties aan te gaan, te onderhouden en te beeïndigen als het niet meer leuk is. En om te leren omgaan met emoties als verdriet en jaloezie. Liefde, seks en relaties zijn nou eenmaal onderdeel van het leven.

Jeroen Hindriks, zorgprofessional cluster 1

Verliefde teenagers VSO

Wat kunt u in het hierboven geschreven geval doen?

Tips
 

  1. Vriendschap of verkering?  
    ​Het is de vraag of de leerling het verschil tussen vriendschap en verkering kent. Verduidelijk het verschil in één-op-één gesprekken met de leerling.
  2. Stappenplan 
    Maak met de leerling een stappenplan. Hierin spreekt u met elkaar af wanneer je wat doet als je verkering hebt en hoe je een intieme relatie kunt opbouwen. U kunt hiervoor de ‘relatiethermometer’ van Bosch en Suykerbuik gebruiken.
  3. Lessen 
    Geef lessen over relaties, weerbaarheid en veilige, gewenste en prettige seks aan alle leerlingen in de klas. Zo zijn in ieder geval alle leerlingen voorgelicht.

Ik heb nu elke week een persoonlijk gesprek met de leerling. We hebben samen regels voor ‘korte’ en ‘lange’ verkering vastgesteld. In het gesprek bespreken we of het de leerling lukt om zich aan haar eigen regels te houden.

Meer weten?

Aanbevolen materiaal

Scroll
naar beneden