Twee jongens spel op school speciaal onderwijs

De eerste keer

Leerlingen zijn vaak nieuwsgierig naar het onderwerp voortplanting en hebben daar vragen over. Soms zijn dat ook persoonlijke vragen aan u als docent. Hoe kunt u hierop reageren?

In de derde klas van een vso school geeft een lesbische docent les over voortplanting. Een leerling vraagt: “Juf, doet u dat ook, neuken? Hoe oud was u toen u het voor de eerste keer deed? En met wie?”

 

Er zijn veel verschillende manieren om op persoonlijke vragen van leerlingen te reageren. Bedenk in ieder geval dat u niet op alle vragen een antwoord hoeft te geven.

leerlingen_tos_in_klas

Tips
 

  1. Bewaak uw eigen grenzen
    Wilt u ergens geen antwoord op geven? Leg dan uit waarom niet. De leerlingen leren hierdoor dat er grenzen zijn op het gebied van relaties en seksualiteit. En dat ook zij hun eigen grenzen mogen aangeven.
  2. Plaats uw antwoord in een breder perspectief 
    Als u dat wilt en het binnen de les vindt passen kunt u een persoonlijke vraag gewoon beantwoorden. Zorg wel dat uw antwoord geen maatstaf wordt voor de hele klas en plaats de informatie in een breder perspectief. Uw antwoord is immers slechts gebaseerd op uw persoonlijke situatie, en hoeft niet voor iedereen te gelden.

De juf gaf het volgende antwoord:

Ik snap je vraag heel goed. De komende lessen seksuele vorming gaan over: geslachtsgemeenschap, seksuele diversiteit en persoonlijke vragen. Daarna mag je kiezen of je deze vraag nogmaals aan mij wilt stellen.

Cindy van den Aker
docent cluster 2, Koninklijke Kentalis Compas

 

"Een zeer moeilijk lerend meisje van 18 jaar vraagt aan een docent hoe een condoom werkt. Ze heeft buiten school een vriendje. De docent is overvallen door de vraag en bespreekt deze met een collega."

Daarna besluit ze over te gaan tot drie acties:

  • De docent besteedt aandacht aan het gebruik van condooms in een lessenserie over geslachtsgemeenschap, voortplanting en anticonceptie.
  • De docent vraagt het meisje (één-op-één) of ze weet waar een condoom voor gebruikt wordt en hoe en wanneer je deze moet gebruiken.
  • De docent demonstreert hoe je een condoom op een goede manier omdoet en afrolt en vertelt over onveilige situaties.

Tips

  1. Kennis
    Veel vragen van leerlingen gaan over begrippen waarvan ze de betekenis niet kennen. Schrik dus niet meteen van vragen over condoomgebruik.
  2. Samen
    Zoek samen met de leerlingen in de klas naar het antwoord op de vraag: wat is een condoom? Gebruik hiervoor websites met betrouwbare informatie, zoals www.sense.info. Ook kunt u samen condooms kopen en in de klas oefenen met het omdoen op een nep-penis. Zie ook het voorbeeldfilmpje over veilige seks en het filmpje van Dr. Corrie over condooms.
  3. Weerbaarheid
    Bed de lessenserie over voortplanting goed in. Geef ook lessen over weerbaarheid.

Meer tips?

Wilt u meer tips over hoe u als docent kunt reageren op (persoonlijke) vragen van leerlingen? Kijk ook eens op de pagina situaties tijdens het lesgeven voor het regulier voortgezet onderwijs.

Aanbevolen materiaal

Scroll
naar beneden