handkus

Relaties

Een eerste liefdes- en/of seksuele relatie roept bij vele jongeren vragen op, maar ook twijfels en onzekerheden. Leerlingen kunnen verward raken door hevige verliefdheid en seksueel verlangen naar een ander, maar ook door liefdesverdriet. Op oudere leeftijd worden relaties duurzamer. Soms zijn relaties niet (meer) veilig of prettig. Seksuele en relationele vorming ondersteunt leerlingen bij het aangaan van respectvolle, prettige en veilige relaties.

Waar gaat het thema ‘relaties’ over?

Het thema gaat over verschillende type relaties zoals ouder- kind-relatie, vriendschapsrelaties, verliefdheid, verkering, liefdesverdriet, daten en (duurzame) relaties, hetero-, bi -of homoseksuele relaties, respectvolle en (on-)gelijkwaardige relaties.

In de puberteit worden veel leerlingen verliefd en kunnen zij relaties anders gaan ervaren.

Bij sommige relaties kunnen seks en liefde in het spel komen, andere zijn puur functioneel.  Machtsverschillen kunnen per (soort) relatie en situatie variëren.  

Bij het thema relaties leren leerlingen hoe ze contacten kunnen leggen, de eigen wensen en grenzen verkennen, maar ook die van de ander(en), herkennen en respecteren.  Maar ook leren zij over risico’s van (internet) daten, hoe ze respectvolle en plezierige relaties kunnen aangaan en te onderhouden of deze te beëindigen als het niet meer veilig of onprettig voelt.

Welke vragen hebben leerlingen over dit thema?

Leerlingen onder de 12 jaar vragen bijvoorbeeld:

  • Hoe oud moet je zijn om te gaan samenwonen of trouwen? 
  • Hoe laat ik het iemand weten dat ik verliefd ben op hem/haar?
  • Kun je verliefd worden op en verkering krijgen met je beste vriend(in)?
  • Is een meisje dat verliefd is op een ander meisje homoseksueel? 
  • Is er een middel tegen liefdesverdriet?

Leerlingen boven de 12 jaar:

  • Wat is een leuke manier om iemand te versieren/verliefd op je te laten worden?
  • Hoe lang moet het ‘aan’ zijn voordat je seks kunt hebben met elkaar? 
  • Wat doe je als jouw vriend(in) nooit hetzelfde wilt doen als jij? 
  • Hoe hou je het leuk samen als je al een half jaar verkering hebt? 
  • Hoe maak je het uit als het niet meer leuk is? 

Aandachtspunten bij het lesgeven over dit thema
 

  1. Er bestaan verschillende soorten relaties: familie, vriendschap, kennis, collega, getrouwd, samenwonend, LAT, hetero- en homoseksueel, mono- of polygaam, et cetera.
  2. Laat zien dat er verschillen en overeenkomsten zijn tussen gevoelens van vriendschap en verliefdheid.
  3. De basis voor een gelijkwaardige en plezierige relatie is wederzijds respect, vrijwilligheid, afwezigheid van dwang of geweld . 
  4. Jongens en meisjes kunnen verschillende verwachtingen hebben naar elkaar. Heb oog voor genderstereotype gedrag of gender-normatieve verwachtingen. 
  5. Wat jongeren met elkaar doen en delen in een relatie, verschilt per persoon en ook per cultuur. 
  6. De gelijkwaardigheid in een relatie kan uit evenwicht raken door machtsverschillen, waarvan leerlingen zich niet altijd bewust zijn. Omdat een vriend(in) slimmer, ouder of sterker is, meer geld heeft of heel populair is in de klas, heeft hij/zij meer macht in een relatie. Macht kan positief worden gebruikt (bijvoorbeeld bij het helpen met huiswerk en als bescherming) maar ook misbruikt (misleiding of geweld). Sta stil bij diverse oorzaken van machtsverschillen en verschillende vormen van machtsgebruik en –misbruik. 
  7. Leg uit wat wordt bedoeld met groepsdruk en hoe leerlingen zich hiertegen kunnen weren
  8. Sta niet alleen stil bij de riskante aspecten van dating op internet, maar belicht ook de leuke kanten.  

Lespakketten:

Behandel dit thema bij voorkeur binnen een breder lespakket over seksualiteit. We adviseren het gebruik van geïntegreerde en samenhangende lespakketten waarin de verschillende thema's met betrekking tot relaties en seksualiteit in een brede en doorlopende leerlijn wordt aangeboden. Lees hier meer over bij Educatie.

De volgende lespakketen zijn hiervoor zeer geschikt:

 

 

Aanbevolen aanvullende materialen

Scroll
naar beneden