Zoeken
Onderwerp

Online media

Online media speelt tegenwoordig een grote rol in de seksuele ontwikkeling van jongeren. Zo wordt er steeds meer online geflirt. Ook worden jongeren beïnvloed door de (seksuele of perfecte) beelden die ze online tegen komen. Wat moet je als leraar weten over online media om goede seksuele vorming te kunnen geven?

Het onderwerp online media gaat het over beeldvorming van mannen en vrouwen in de media. Het gaat over schoonheidsidealen, sekse-stereotiep rolgedrag, naaktbeelden, naaktfilms, porno en over het belang om deze beelden in een realistisch perspectief te plaatsen. Ook gaat dit onderwerp over relatievorming via (online) media, het sturen van naaktfoto’s en –video’s (sexting) en het (leren) handelen in (on)veilige online situaties, denk aan daten, cyberlokken, grooming en loverboys.

De media is in de afgelopen decennia enorm gegroeid. We staan daarom even stil bij de verschillende typen media en de definities hiervan.

  • Traditionele media. We spreken over ‘traditionele media’ wanneer het thema ‘seks en de media’ gaat over informatie (beelden en tekst) in kranten, tijdschriften, op televisie en bijvoorbeeld reclameborden: media op tastbaar materiaal.
  • Online media. Met online media bedoelen we informatie op internet: media op beeldscherm. Online media is toegankelijk via verschillende apparatuur (televisiescherm, desktop, tablet, smartphone).
  • Social media. Social media is online media (toegankelijk via internet en verschillende apparatuur), bedoeld om in contact met anderen informatie uit te wisselen.

 

Via alle bovengenoemde vormen van media komen leerlingen gewild of ongewild in contact met seksualiteit en relaties. Hieraan zijn plezierige en risicovolle kanten verbonden.

Ook interessant

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.