in samenwerking met
handkus

Weerbaarheid en grensoverschrijding

Leerlingen hebben kennis en tools nodig om seksueel weerbaar te worden en respectvol met elkaar om te gaan. Niet alleen in het dagelijks leven maar ook in de online wereld.

Kinderen kunnen al op jonge leeftijd te maken krijgen met seksuele grensoverschrijding of seksueel misbruik.

Het gaat hierbij niet altijd over verkrachting of aanranding. Ook lichtere vormen komen voor zoals in billen knijpen, gekust worden tegen je zin, je moeten uitkleden voor de webcam of overgehaald worden seksuele handelingen te verrichten. Maak kinderen daarom vanaf jonge leeftijd bewust van verschillende vormen van seksuele grensoverschrijding en wat hierin wel of niet toelaatbaar of strafbaar is.

 

Afwerende handen

Wat gaat het thema 'weerbaarheid en grensoverschrijding' over?

Weerbaarheid gaat over het ontdekken van de eigen wensen en grenzen en het achterhalen van wensen en grenzen van de ander. Bij seksuele grensoverschrijding gaat het om seksuele handelingen of seksueel contact tegen de wil van de ander. Denk hierbij aan het maken van seksueel getinte opmerkingen, ongewenste seksuele aanrakingen of andere seksuele handelingen tegen je zin.

Welke vragen hebben leerlingen over dit thema?

Leerlingen onder 12 jaar vragen bijvoorbeeld:

  • Iemand uit mijn klas heeft iets gezegd over mij wat ik niet leuk vind, wat nu?
  • Er is een jongen die steeds aan mij zit, maar ik wil dit eigenlijk niet, wat kan ik doen?
  • Hoe weet ik of iemand mij ook leuk vindt?

Leerlingen boven 12 jaar:

  • Ik ben aan het chatten met iemand, maar ik vertrouw het niet, wat nu?
  • Hoe kan ik duidelijk maken da tik iets niet wil?
  • Hoe weet je of iemand seks wil?
  • Ik heb iets vervelends meegemaakt, maar ik ben bang dat ik het zelf heb uitgelokt, is dat zo?
  • Mijn vriend wil met me naar bed, maar ik wil dat nog niet. Wat moet ik doen?
  • Als je eenmaal ja hebt gezegd moet je ook ‘all the way’ gaan toch?
  • Ik heb seks gehad en heb daar achteraf spijt van, wat kan ik doen?

Aandachtspunten bij het lesgeven over dit thema

  1. Besteed vooral aandacht aan het vergroten van de weerbaarheid en het leren communiceren over wensen en grenzen en het respectvol omgaan met elkaar. Bij jonge kinderen betekent dit ook: dat hun lichaam van hen is, en dat zij daar zeggenschap over hebben.
  2. De volgende onderwerpen zijn belangrijk om te bespreken als u les geeft:
    • de verschillende vormen van seksuele grensoverschrijding
    • mogelijke gevolgen van seksuele grensoverschrijding
    • meisjes krijgen er vaker mee te maken, maar ook jongens kunnen slachtoffer zijn
    • wat (seksueel) prettig wordt gevonden verschilt per persoon
    • hoe je kunt aanvoelen wat jouw eigen grens en die van de ander is
    • hoe je duidelijk aan kunt geven dat je iets niet wil
  3. Zorg dat u weet waar leerlingen terecht kunnen als ze meer hulp nodig hebben. Leerlingen kunnen zelf ervaring hebben met seksueel misbruik of hiervan getuige zijn geweest.

Lespakketten:

Behandel dit thema bij voorkeur binnen een breder lespakket over seksualiteit. We adviseren het gebruik van geïntegreerde en samenhangende lespakketten waarin de verschillende thema's met betrekking tot relaties en seksualiteit in een brede en doorlopende leerlijn wordt aangeboden. Lees hier meer over bij Educatie.

De volgende lespakketen zijn hiervoor zeer geschikt:

Basisonderwijs

Relaties & Seksualiteit

  • Leskatern groep 1 & 2: les 9 Wat voelt fijn en wat niet, les 10 Hoe zeg ik nee
  • Leskatern groep 3 & 4: les 10 Wat voelt fijn en wat niet, les 11 Hoe zeg ik nee
  • Leskatern groep 5 & 6: les 11 Wat voelt fijn en wat niet, les 12 Hoe zeg ik ja en hoe zeg ik nee
  • Leskatern groep 7 & 8: les 13 Wat is seksueel misbruik en waar vind je hulp, les 14 Wat vind jij en wat zou jij doen

Mbo

Lang Leve de Liefde

  • Les grensoverschrijding (mesjes) 
  • Les grensoverschrijding (jongens)

Love & Sex

Les(s) & More

    

 

 

Aanbevolen aanvullende materialen

Scroll
naar beneden